Villkoren som gäller för alla produkter och tjänster som finns i vår internetbutik maxtramax.se som ägs av Stödteamet Västra Götaland AB – 559158-2944
Köpvillkor maxtramax.se
Villkoren som gäller för alla produkter och tjänster som finns i vår internetbutik.
Som konsument som handlar hos maxtramax.se omfattas du av Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Köparen skall vara myndig eller inneha målsmans godkännande för att ingå avtal med Maxtramax (Stödteamet Västra Götaland AB).
Priser och frakt
Aktuella priser på produkter lämnas på maxtramax.se som uppdateras i realtid. Priserna anges som standard i SEK och inkluderar moms. Vi reserverar oss för eventuella publiceringsfel.
Eventuell fraktkostnad samt vilka fraktalternativ som finns att tillgå anges i kassan. Dessa kan variera beroende på vilka produkter ordern består av samt leveransadress.
Leverans från vår internetbutik
Transportalternativ samt total leveranstid beror på vilken produkt du önskar köpa samt var du bor.
Beställningsvaror (varor som ej är i lager) skickas från oss normalt inom 7-14 arbetsdagar. Skulle en vara ej finnas i lager hos leverantören kan denna tid komma att överskridas på obegränsat sätt.
Leveranssättets tidsangivelse som anges i kassan är endast en indikation på hur många vardagar det tar innan leveransen når dig. Avvikelser kan förekomma av olika anledningar. Ett exempel skulle kunna vara att en försändelse felsorteras hos transportbolaget eller om en trafikolycka inträffar.
DB Schenker Ombud
Med detta fraktsätt så skickas försändelsen till närmaste uthämtningsställe för DB Schenker. Du kan hitta dina ombud här.
PostNord MyPack
Med detta fraktsätt så skickas försändelsen till närmaste uthämtningsställe. Du kan hitta dina ombud för PostNord här.
Avhämtning
Väljer du avhämtning så kommer varan Ej att skickas. Du förväntas då att inom 7 dagar komma till vårt uthämningsställe som anges i kassan för att hämta din beställda vara.
Avbeställning
MAXTRAMAX (Stödteamet Västra Götaland AB) arbetar alltid för att minimera leveranstiderna och ofta behandlas din beställning av oss direkt efter att du har genomfört ditt köp. På grund av den ibland korta hanteringstiden är det vanligen inte möjligt att göra en avbeställning efter lagd order. Däremot har du möjlighet att returnera din försändelse till oss direkt hos ditt ombud, när du har mottagit din försändelse. Se separat stycke om Fri Returförsäkring.
Leveransförsening
Vid eventuell försening blir du i största möjligaste mån kontaktad med information om anledning samt ny leveransinformation. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har funderingar eller frågor. Vi erbjuder er då att välja mellan att fortsätta köpet eller att avbeställa ordern med full återbetalning.
För att så specifik info om en skickad försändelse, så som var den är etc. kontakta respektive fraktbolag.
Leverans i samband med köp av fler än en produkt
Beställer du flera produkter sänder vi som regel alltid dessa i samma försändelse. Dock kan det förekomma att du får dina produkter i flera försändelser, då vi alltid väljer det mest lämpliga transportalternativet för respektive produkt, men du betalar alltid bara för en frakt.
Skulle delar av din order ej finnas i lager så skickas vanligen din order först när samtliga beställda produkter är redo för leverans. Önskar du får delleverans så vänligen kontakta oss.
Skada vid leverans
MAXTRAMAX (Stödteamdet Västra Götaland AB) besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig.
Om din leverans är transportskadad behöver du göra en reklamation fraktbolaget så fort du upptäckt skadan. Anmäl även detta till till vårt kundcenter, snarast möjligt, inom skälig tid.
Som skada räknas både synliga och dolda skador, vilket innebär att du behöver ta ur produkten ur dess förpackning och inspektera godset noggrant. Tänk på att behålla allt emballage (produktens förpackning) vid transportskada. Detta för att transportören skall kunna besiktiga godset inklusive emballage.
Ej uthämtad försändelse
En försändelse som ej hämtas ut från ett uthämtningsställe / ombud inom avsatt tid och som därmed automatiskt går i retur till oss, debiteras kunden 395 kr inklusive moms för att täcka returfrakten och våra administrativa kostnader.
Lagstadgad ångerrätt
För vår ”365 dagars öppet köp” läs längre ner.
Vid köp av varor från maxtramax.se har du som konsument, alltid ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp (ångerrätt). Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att till MAXTRAMAX (Stödteamet Västra Götaland AB) lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag du tog emot den beställda varan.
Från ångerrätten undantas datorprogram samt ljud- och bildupptagningar då försegling/plombering brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t.ex. serienummer).
Vill du använda dig av ångerrätten ska du som kund kontakta MAXTRAMAX (Stödteamet Västra Götaland AB), företrädesvis via den gröna ikon som återfinns längst ner höger på vår site, sekundärt kan kontakt ske via telefon eller mail. Du kan också meddela MAXTRAMAX om frånträdande av köp genom att fylla i och posta Konsumentverkets blankett till MAXTRAMAX. Blanketten hittar du här: http://publikationer.konsumentverket.se/sv/publikationer/lagarregler/lagar/2angerblankett.html. Blanketten skickas den adress som anges under rubriken ”Kontakta oss”.
Vid utövandet av ångerrätten ska varan återsändas till MAXTRAMAX inom 14 dagar från att meddelande om utövandet av ångerrätten lämnades. Du kan även lämna tillbaka produkten vid vårt lager i Mölndal.
Returfrakten behöver du själv bekosta såvida du inte valt Fri Returförsäkringen. Vi rekommenderar att du använder exempelvis PostNords företagspaket för detta. Vi kräver att försändelsen skickas på ett säkert sätt där ett kollinummer erhålls så att försändelsen kan spåras. Returen kan slutföras först när den nått oss.
Produkten sändes i retur till nedan adress:
MAXTRAMAX
c/o Stödteamet Västra Götaland AB
Luktärtsgatan 7 A
431 32 Mölndal
Sweden
Det belopp som du betalat för varan inklusive ursprunglig fraktkostnad (exklusive eventuella försäkringar eller tjänsten prioriterad hantering) återbetalas senast inom 14 dagar ifrån mottagandet av ditt meddelande om utövande av ångerrätten, förutsatt att MAXTRAMAX inom denna tid fått varan i retur. Återbetalning kan komma att göras på annat sätt än på det sätt som betalningen erlades.
Undersökningsrätt
Du har rätt att undersöka varan i den utsträckning som krävs för att fastställa varans egenskaper eller funktion, på samma sätt som vid besök i en fysisk butik. Du kan dock bli skyldig att ersätta MAXTRAMAX för varans värdeminskning om varan har använts eller hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Sådant prisavdrag kan uppgå till varans totala pris. Denna bedömning görs enhälligt av MAXTRAMAX.
Mottager vi en vara som exempelvis luktar tvättmedel eller svett så har varan använts på ett mer ingående sätt än vad undersökningsrätten medger.
356 DAGARS ÖPPET KÖP.
VILKA ARTIKLAR KAN RETURNERAS?
Du kan returnera alla artiklar inom 365 dagar från inköpsdatumet (gäller köp gjorda efter 2019-01-01).
Artiklarna måste vara i nyskick.
Artiklarna måsta vara oanvända.
Artiklarna måste vara otvättade / rengjorda.
Kläder etc får vara provade så som i en butik, men inte använda.
Artiklarna måste vara i originalförpackning och med alla taggar / etiketter etc kvar.
VILKA ARTIKLAR KAN INTE RETURNERAS?
Gratisprodukter
Presentkort
Specialbeställda produkter
Förädlade produkter
Fler undantag kan förekomma
KOSTAR DET NÅGOT ATT RETURNERA?
Returhanteringen är kostnadsfri.
Frakten till oss bekostar du.
Valde du att teckna vår Fri Returförsäkring är frakten till oss gratis!
Köpte du inte vår Fri Returförsäkring kan du köpa en returetikett av oss.
Du kan även bekosta frakten på annat sätt.
För att vi ska kunna godkänna returen först då den kommit åter till oss, därför rekommenderas det starkt att försändelsen bokas med spårning och försäkring.
ÅTERBETALNING ELLER VÄRDEBEVIS VID ÅTERKÖP?
Har du önskat att få häva köpet och att vi ska återköpa dina varor så kommer du antingen få pengarna tillbaka eller ett värdebevis på samma belopp.
Återbetalning i samband med ångerrätt kan endast komma att ske om returen sker inom 14 dagar från inköpsdatumet.
Värdebevis utfärdas i alla andra fall då återbetalning inte genomförs. Giltighetstiden på värdebeviset är 1 år.
HUR LÅNG TID TAR RETURPROCESSEN?
Så snart vi mottagit returen hanterar vi vanligen din retur inom 5 vardagar.
Byte – Har du valt att byta din produkt så skickar vi lagerförda artiklar vanligen inom 4 vardagar efter att bytet godkänts.
Återköp – Efter att vi godkänt ditt återköp så initierar vi antingen återbetalningsprocessen eller utfärdandet av ett värdebevis, beroende på hur lång tid som passerat efter köpet. Utfärdande av värdebevis sker vanligen inom 5 vardagar. Vid återbetalning så tar detta olika lång tid beroende på vilket betalsätt som valts, men vanligen är pengarna återbetalda inom 7 vardagar.
Beställning
När du har genomfört en beställning sänder våra system automatiskt ut en beställningsbekräftelse till din angivna e-post. Läs noga igenom orderbekräftelsen när du mottagit den, och undersök om orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen.
Vi förbehåller oss rätten att avbryta din beställning eller delar av denna om exempelvis produkten du beställt har sålt slut.
Företag- och myndighetsköp
När du handlar i egenskap av ett företag eller myndighet är det köplagen som gäller. Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. För utökat skydd kan man teckna ett trygghetsavtal i de fall detta erbjuds.
Förbehåll
Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. Vi reserverar oss även för förseningar samt slutförsäljning. Om en beställd produkt är slut förbehåller vi oss rätten att skicka en likvärdig ersättningsvara istället. Du har då givetvis full returrätt och får pengarna tillbaka för både vara och frakt om du inte är nöjd. Att få en vara man inte har beställt är en giltig grund för reklamation enligt konsumentköplagen.
Massbeställningar / beställningar från återförsäljare
Vi förbehåller oss rätten att stoppa och kreditera massbeställningar eller beställningar från återförsäljare.
Betalning
Samtliga priser visas som standars inklusive lagstadgad moms. Du kan välja mellan de betalsätt som presenteras i kassan. För att minimera risken för icke auktoriserad åtkomst är alla betalningsuppgifter krypterade.
För samtliga betalsätt förutom Faktura så debiteras du när ordern läggs, även om ordern skickas vid ett senare tillfälle. En order kan komma att skickas senare än vid ordertillfället om en eller flera av de beställda varorna ej är i lager vid ordertillfället.
Har du valt Faktura så skickas denna till din email i samband med att vår order färdigställts för leverans. Vid delleverans faktureras hela ordern vid första delleveransen. Standardfakturan via Collector har 30 dagars kredittid.
I samband med beställning mot faktura görs en kreditkontroll. Du får en kopia av kontrollen tillsänt dig. En fakturaavgift kan tillkomma vid beställning mot faktura. Denna avgift framgår både i kassan samt på fakturan. Vid godkänd kreditkontroll blir varorna levererade till din folkbokförda adress.
Vid val av delbetalning som betalsätt signeras ett villkorsavtal av dig under betalningsprocessen. Detta avtal gäller mellan dig och vår finansieringspartner. Kontoinnehavaren är införstådd med att kontot belastas med ränta och uppläggningsavgift samt att detta är kostnader som tillkommer utöver det som visas i orderöversikten på tacngear.se. Dessa kostnader visas istället hos vår finansieringspartner. Inbetalning till kontot ska göras varje månad i enighet med de villkor som signeras med finansieringspartnern under köpprocessen. Vid för sen inbetalning till kontot debiteras detta med förseningsavgift och ev. ränta.
För abonnemangsköp där ett avtal som t ex ska betalas månadsvis lagras dina uppgifter krypterat och säkert hos vår betalningspartner och används av vår leverantör till att kunna genomföra transaktionen. Samtycke till detta inhämtas av dig under köpprocessen.
Personuppgifter och sekretess
När du loggar in på vår sida, eller så snart du går vidare till kassan, krypteras all information. Om du inte är inloggad på vår site vid köp så sker köpet så som en Gäst. För att exempelvis tjäna VIP Loyalty poäng krävs att du har ett konto.
Personuppgiftsansvarig är MAXTRAMAX (Stödteamet Västra Götaland AB) och vi förmedlar eller säljer aldrig information vidare till tredje part, med undantag för vår betalningsförmedlare som hanterar överföring av pengar. Du har rätt att begära ett registerutdrag för att kunna registrera vilken information som finns lagrad om dig och vi justerar felaktig information på begäran. På begäran raderar vi alla dina uppgifter från våra system. MAXTRAMAX kommer aldrig att skicka e-post till dig i reklamsyfte, om du inte föregående genomfört köp hos oss eller annars bett om att få detta.
Vår webbplats använder sig av så kallade cookies. Det är en standardiserad teknologi som nästan alla webbsidor idag använder sig av. Syftet är att kunna föra statistik över hur webbplatsen används och ge oss nyttig information om hur vi kan förbättra sidorna för våra användare. I inställningarna till din webbläsare kan du välja att inte acceptera cookies om så önskas.
Förhandsbokning
Vid förhandsbokning menas att dessa produkter inte är släppta ännu och en preliminär period eller datum visas. Så snart vi vet korrekt datum uppdaterar vi under respektive produkt. Vi reserverar oss för slutförsäljning under perioden för förhandsbokning.
Beställningsvara
När en produkt är märkt ”Ej i lager” betyder detta att den inte lagerförs eller för tillfället ej finns i lager utan måste beställas från leverantören. Detta innebär att leveranstiden kan bli något längre. Normal leveranstid är 7-14 vardagar. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning hos oss och / eller hos leverantören. Detta kan försena leveransen ytterligare.
Service och reparation
Vi vill göra dig uppmärksam på att mjukvarufel, vätskeskador, yttre åverkan samt annan form av handhavandefel inte täcks av garanti eller reklamation. Om felet ligger utanför lagens ramar, eller vid avslag av kostnadsförslag, kan det tillkomma en kostnad för frakt och undersökning. Säkerhetskopiera alltid dina data, innan du skickar in en produkt med lagringsmedia för service, då det finns en risk att detta försvinner i samband med avhjälpande.
Reklamation
Du bör undersöka alla varor noggrant vid mottagandet för att förvissa dig om att de är felfria och fungerar som de ska, samt att de har förväntade egenskaper.
Önskar du göra gällande fel i beställd vara ska du inom skälig tid från att felet upptäcktes, eller borde ha upptäckts, kontakta MAXTRAMAX via telefon, mail eller genom att besöka vårt lager i Mölndal. Reklamation får inte ske senare än 3 år efter mottagandet av en vara.
När varan returnerats, kontrollerats och reklamationen godkänts kompenserar MAXTRAMAX dig i enlighet med reglerna i konsumentköplagen (1990:932) genom reparation av befintlig produkt, genom en ny likvärdig produkt, prisreduktion eller genom att du återfår din betalning för produkten (inkl. eventuella övriga kostnader, exklusive ev tecknade försäkringar eller Prioriterad Hantering).
MAXTRAMAX kontrollerar/testar insända eller inlämnade varor i enlighet med den felbeskrivning som du uppgivit, det är därför en fördel om den är så utförlig som möjligt. Om varan befinns vara felfri eller utsatt för en yttre åverkan debiteras en avgift för felsökning och frakt för att täcka MAXTRAMAX kostnader.
Tid
Beräknad reparationstid är 2-3 veckor. MAXTRAMAX strävar efter effektivitet och genomför reparationer så snabbt som möjligt. Om det skulle bli nödvändigt att reparera en produkt två gånger och samma fel uppstår en tredje gång, kan du efterfråga en hävning av köpet. Om du ändå skulle vilja reparera produkten eller byta till en ny tillsvarande produkt är detta också möjligt.
Tvist
En eventuell tvist kan hänvisas till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). MAXTRAMAX (Stödteamet Västra Götaland AB) har som policy att följa ARN:s rekommendationer.
————–
MAXTRAMAX (Stödteamet Västra Götaland AB)
559158-2944